loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 524 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

باسمه تعالی

1. چرا پس از نزول آیه اکمال، ایه "الیوم یئس الذین کفروا من دینکم" نازل شد؟
در ابتدا شما باید بدانید که ترتیب و چینش ایات به ترتیب نزول نیست و ترتیب ان ها به ترتیب وحی است الا در سوره های کوچک.

پس از حیث ترتیب اوّل آیه "الیوم یئس الذین کفروا" است سپس ایه اکمال اما از حیث ترتیب در قران اول ایه اکمال است سپس ایه الیوم.
اما نکته دوم: یعنی اینکه کافران از تغییردادن دین شما مایوس شدند چون دین شما ولی امر دارد و شما از کفار نهراسید چون بدون اراده خدا هیچ کاری انجام نمی گیرد. ولی اراده و مشیت خدا بدون اراده بشر انجام نمی گیرد و شما ای انسان از کج اندیشی و نفهمی خویش بترس تا نعمت را از شما بر نداریم.


2. در قران ایاتی وجود دارد که امر به اجتماع و جامعه بکند و مهم بدارد و دستور به حراست داشته باشد؟

ممکن بود در گذشته قران را در حد امور شخصی کمرنگ نشان بدهند ولی در قران ایاتی است که دستور به تشکیل جامعه می دهد و اساس و اسکلت ان را حق و توحید قرار می دهد.

خداوند می فرماید ما همراه قرآن، اهن فرستادیم تا در جایی مردمی که به فرمان قسط گوش فرا ندادند با آهن یعنی زور از سر راه برداشته شوند.

و اما ایاتی که درباره حراست و جهاد است ایه 40 سوره حج است تا جامعه اسلامی حفظ شود و اگر این فرمان را نمی دادیم جامعه اسلامی باقی نمی ماند.


متن آيه : ‏
‏ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ‏

‏ترجمه : ‏
‏همان كساني كه به ناحق از خانه و كاشانه خود اخراج شده‌اند (و از مكّه وادار به هجرت گشته‌اند) و تنها گناهشان اين بوده است كه مي‌گفته‌اند پروردگار ما خدا است! اصلاً اگر خداوند بعضي از مردم را به وسيله بعضي دفع نكند (و با دست مصلحان از مفسدان جلوگيري ننمايد، باطل همه‌جاگير مي‌گردد و صداي حق را در گلو خفه مي‌كند، و آن وقت) ديرها (راهبان و تاركان دنيا) و كليساهاي (مسيحيان) و كنشتهاي (يهوديان)، و مسجدهاي (مسلمانان) كه در آن ها خدا بسيار ياد مي‌شود ، تخريب و ويران مي‌گردد. (امّا خداوند بندگان مصلح و مراكز پرستش خود را فراموش نمي‌كند) و به طور مسلم خدا ياري مي‌دهد كساني را كه (با دفاع از آئين و معابد) او را ياري دهند. خداوند نيرومند و چيره است (و با قدرت نامحدودي كه دارد ياران خود را پيروز مي‌گرداند، و چيزي نمي‌تواند او را درمانده كند و از تحقّق وعده‌هايش جلوگيري نمايد).‏


3. ولایت فقیه در کدام ایات قابل استفاده است؟

در ابتدا باید دانست که بعضی از موضوع ها را نمی توان به طور مستقیم از ایات فهمید مانند اینکه در ایات به اصل نماز اشاره شده ولی درباره تعداد رکعات و چگونگی خواندن نماز رانمی توان از ان فهمید  و از این موضوعات بی شمار در قران است که به اصل موضوع اشاره شده ولی باید درباره فرعیات و کیفیت و چگونگی ان ها به منابع و احادیث رجوع کرد مانند کسی که سوال دینی دارد به عالم دینی رجوع می کند.

بعد از ایجاد حکومت دینی ما باید امام  داشته باشیم و بعد از او حاکم دینی در احادیث مختلف از امامان نقل شده که پس از ما رجوع کنید به اشخاصی که این ویژگیها را دارند:

1. مخالف با هوای نفس هستند؛

2. مطیع  فرمان خدا هستند؛

3. عادل هستند؛

4. قران شناس هستند

5. و...
پس اگر دلایل قرانی و عقلی هم بر اهمیت ولایت فقیه نبود همین سی و سه سال نیاز کشور به ولایت و اهمیت ان کافی است که اهیمت آن را درک کنیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری