loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 473 یکشنبه 1390/08/22 نظرات (0)

موضوع: صبر
مقدمه: چگونه می توان به صبر دست یافت؟
در روایتی امام علی علیه السلام فرمودند: صبر میوه ایمان است.
کـسی که در سختی ها خداوند را پـشتیبان خـود مـی بیند بـی شـک صبر می کند چون می داند که خداوند مشکلات و سختی او را می بـیند و صـبر کردن را هـم می بـیـند لذا در مـقابل آن، پـاداشی قـرار داده و بی شک صبر، او را به خداوند می رساند که به صـراحت در سوره بقره آیه 153 می فرماید: خداوند با صابرین است.
اگر یک انسان بتواند ایمان خود را افزایش دهد بی تردید صبر او نیز افزایش پیدا می کند.
دیـن در حل مـشکلات زنـدگی روی ایـمان تأکید ویژه دارد چون ایمان مشکل را حل می کند.
انسان باید دو نکته مهم را در زندگی فراموش نکند:

1ـ تقویت ایمان

2ـ فراموش نکردن هدف آفرینش.

 

سوال 1: چگونه می توان یک جوان دختر یا پسر را از رفت و آمد با دوستان بد و جنس مخالف جلوگیری کرد؟
نکته اول ارتباط محبتی: یکی از دلایل گرایش جوانان به سمت محبت های مجازی به ویژه محبت جنس مخالف خلأ محبت در محیط خانواده است. اگر می خواهید جوان شما به سمت محبت مجازی نرود باید او را از محبت سیراب کنید باید پدر و مادر در محیط خانه محبت کنند که فرزند جوانشان به سمت دوست بد نرود با انجام این کارها که فرزند را در آغوش بگیرند با او سخنان محبت آمیز بگویند برای او نامه های محبت آمیز بنویسند اگر این کارها را نکند بی شک جنس مخالف او این کار را می کند و یا با نامه و یا با پیامک و جـملات محبت آمیز به دختر یا پسر جوان شما دل او را به دست می آورد.
نکته دوم: حتماً به شخصیت فرزندتان احترام بگذارید به ویژه اگر در دوره جوانی قرار دارد احساس شـخصیت در محیط خانه یک عامل مهم برای جلوگیری از رفتارهای ناهنجار بچه ها است.
یک اندیشمند مثالی در این باره زده است: وقتی بچه شما شخصیت دارد و ندارد شبیه آن آدمی است که به او کاسه شیری داده اند و گفته اند این را تا مقصدی ببر. تا وقتی این کاسه پر از شیر است اگر چه این بچه نـوجوان شـیطانی است ولی با احـتیاط راه می رود از جـایی نمی پرد به کسی تنه نمی زند اما همین که یک نفر به او تنه زد و کاسه از شیر خالی شد می بینید این بچه به همه تنه می زند و می پرد چون چیزی در کاسه ندارد که از آن محافظت کند.
این دانشمند این را تشبیه می کند که اگر کاسه وجود شخصیت بچه شما پر از شیر شخصیت بود تلاش می کند این کاسه هیچگاه خالی نشود با رفتارش و با کارهایش و ارتباطاتش، ولی اگر احساس شخصیت نکرد چیزی در کاسه وجودش نیست که احساس شخصیت کند.
نکته سوم: تقویت معنویت خانواده
یکی از دلایل مهم محبت های مجازی خالی شدن دل از محبت حقیقی خداوند و اهل بیت علیهم السلام است.
هر چه ارتباط آن با خداوند و اهل بیت علیهم السلام بیشتر باشد، ابتلاء به این موضوع کمتر می شود.
نکته چهارم: حتماً به ارتباط زنان و مردان در محیط خانواده توجه کنید.
یکی از دلایل اساسی گرایش فرزند جوان توجه نکردن به روابط خانوادگی است مثل عمو با مادر، زن عمو با پدر، خیلی راحت با هم برخورد می کنند. طعم ارتباط با جنس مخالف را خیلی از جوانان در خانواده می چشند و وقتی دیدند شیرین است آن را توسعه می دهند.
و نکته آخر و خیلی مهم به تأخیر افتادن سن ازدواج است؛ همیشه این طور نیست که با یک نماز و اعمال نیک جلو یک نیاز را گرفت. وقتی دختر و پسر ما در سن 25 تا 28 سالگی ازدواج می کند آن موقع که احساس نیاز به جنس مخالف می کرد 15 تا 18 سالگی بود چند سال می تواند صبر کند 10 الی 15 سال ما انتظار داریم خودش را نگه دارد و صبر کند و در مقابل محبت دیگران هیچ واکنشی نشان ندهد.

 

سوال 2: یک خانم مدتی برای شوهرش نامه می نوشت پس از گذشت مدتی شوهر او، نامه ها را پاره کرده حالا باید چه کند؟
نکته اول، اعتدال در همه ی کارها: هر کار خوبی بین دو امر است افراط و تفریط قرار دارد نامه اگر چه چیز خوبی است ولی اگر از حد معمول بیشتر شود نه تنها تأثیر ندارد بلکه اثر عکس دارد.
نامه نوشتن نباید به یک عادت تبدیل شود بلکه باید به یک اتفاق خوب ختم شود.
نامه برای تبریک گفتن ها، سالروز ازدواج، سالروز تولد یا اعیاد و یا بیان چیزهایی مثل این که وقتی مرد می خواهد به سر کار برود موضوع را با نامه به او بگویم و بگویم روش فکر کن شب که آمدی در موردش حرف می زنیم ولی نباید عادی شود.
نکته دوم: نامه هایی را که می نویسیم از تکرار بیرون بیاوریم سعی کنیم در هر نامه محیط جدیدی را به وجود بیاوریم.
نکته سوم: لـحن سـرزنشی و حـرف های نـا به هنجار ممنوع؛ ما نـباید نامه را طوری بنویسیم که کسی که می خواند احساس بدی پـیدا کند و فـکر کند کـسی که ایـن نامه را نوشته با او کینه و دشمنی دارد. نامه ای می تواند تأثیرگذار باشد که او فکر کند این نامه از طرف یک دوست به او رسیده است.
ولی گاهی اوقات کسی که نامه می نویسد چیزهایی را بیان می کند که شجاعت بیان شفاهی آن را ندارد.
نکته چهارم: نامه راهی است برای کارهایی که به طور شفاهی اثر نکرده است.
یعنی وقتی همسر شما به شما جواب رد در مورد موضوعی بدهد و به سر کار برود همسرش نامه ای برای او بنویسد و در نـامه شـروع به تأکید بر مـوضوع و خـواهش بـکند به طـوری که هـمسرش بخواهد شوهر خود را در عمل انجام شده قرار بدهد پس این نامه هم نمی تواند تأثیرگذار باشد. نامه نباید طوری در آید که مثل شعار دادن شود چون باعث می شود همسر من از این نامه خسته شود.

 


نظر استاد:

سلام علیکم!

حقیقتاً زیبا بود ولی قواعد نگارشی را که تذکر داده بودم غالباً رعایت نکرده بودید ولی به جهت اینکه محتوای عالی داشت از خطای نگارشی صرف نظر می کنم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری