loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 475 دوشنبه 1391/08/22 نظرات (0)

پاسخ و پرسش های خانواده با عنوان گامهای موفقیت در زندگی

1- چگونه نفس خود را کنترل کنیم؟
مواردی در زندگی وجود دارند که مطلوب انسان هستند که در تفکر دینی، انسان را به جای اینکه مطلوب ها را حذف بکند جهت می دهد. مثلاً انسان دوست ندارد کم بیاورد و اگر این مدیریت نشود به سمت حسادت می رود اما دین به آن جهت می دهد و این حسادت به غبطه تبدیل می شود.

خدای متعال می فرماید: "فاستبقوا الخیرات؛ در خیرات از هم پیشی بگیرید" یعنی به جای حسادت از یکدیگر غبطه بخورید.
یکی از مطلوب های انسان قدرت است انسان قدرت طلب است و باید این قدرت را جهت داد، کسانی که با خشم زندگیشان را مدیریت می کنند فکر می کنند با این کار قدرتشان را به رخ دیگران می کشند و از آن ها حساب می برند در صورتی که دشمن ترین دشمنان یک انسان، خشم و شهوت اوست قدرت حقیقی، غلبه بر نفس، خشم و شهوت است.


2- عصبانیّت چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟
عصبانیت نوعی جنون است که پایانی جز پشیمانی ندارد. کسی که نتواند جلوی عصبانیت خود را بگیرد انسان سالمی نیست. در موقع عصبانیت هیچ تصمیمی نگیریم اگر نشسته ایم بلند شویم و اگر ایستاده ایم بنشینیم و یک لیوان آب بخوریم در عصبانیت شیطان بر ما غلبه می کند و این باعث می شود گناه کنیم.

اگر بتوانیم خودمان را کنترل کنیم هرگز دست به کار خطرناکی نمی زنیم و به آنچه که می خواهیم می رسیم. امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرمایند: عصبانیت انسان را تباه و از راه درست دور می کند.


3- ازدواجی صورت گرفته که پدر و مادر مخالف بودند حاصل ازدواج یک فرزند شش ساله است خانواده پسر فرزندشان را نمی بخشند و او پشیمان است که چرا پدر و مادرش را ناراحت کرده و چه کند که ناله و نفرین آن ها گریبانش را نگیرد؟
این سؤال خود دارای چند سؤال است که به آن می پردازیم:
4- جایگاه رضایت پدر و مادر در ازدواج؟
احترام به پدر و مادر در قرآن از جایگاه خاصی برخوردار است اما این بدان معنی نیست که بدون هیچ قید و شرطی و در هر زمینه ای لازم الاجرا باشد.
در ازدواج پسر، رضایت پدر و مادر شرط نیست. در ازدواج دختر هم اگر دختر بخواهد با کسی که تمام شرایط و مقدمات را داشته باشد و ازدواج به مصلحت او باشد ازدواج کند می تواند بدون اذن پدر و مادر ازدواج کند و دیگر چیزی به عنوان عاق و نفرین وجود ندارد ما فکر می کنیم عاق فقط مربوط به پدر و مادر است ولی در واقع یعنی ادا نکردن حق و در این جا بچه است که عاق می کند نه پدر و مادر.
5-فرزندان در رابطه با ازدواج، با پدر و مادر خود چگونه باشند؟
به هیچ عنوان نباید به پدر و مادر بی احترامی و تندی کرد و بدون تأمل از کنار نظر پدر و مادر رد نشوند چون آنها تجربه بیشتری دارند و شناخت آنها نسبت به ما با توجه به اینکه زیر دست آنها بزرگ شده ایم بیشتر است و پدر و مادر, ما فرزندان را دوست دارند و خیر ما را می خواهند.
احترام به پدر و مادر در قرآن در کنار عبودیت خدا و نهی از شرک به خدا آمده و اهل بیت علیهم السلام در مورد احترام به آنان تاکیدات زیادی داشته اند.
وظیفه فرزندان کسب رضایت خداست فرزندان باید تا می توانند به پدر و مادر خود محبت و خدمت کنند حتی اگر پدر و مادر توجه ای نکنند و به آن ها بی احترامی کنند, هدف ما جلب رضایت خداست.
6-محدوده نقش پدر و مادر در ازدواج چه قدر است و از آثار نیکی به پدر و مادر؟
نباید از امتیاز پدر و مادری بد استفاده کرد به جای استفاده از جایگاه پدر و مادر, باید با فرزندان خود دوست و رفیق باشند و راه و چاه را نشان دهند و برای فرزندان ارزش قائل شوند و بین انتخاب اشتباه و اختلاف سلیقه فرق بگذارند اختلاف سلیقه از نظر قیافه و یا شأن یا جایگاه خانوادگی نباید باعث شود که با آنها مخالفت جدی کرد باید با سیاست رفاقت پیش بروند تا فرزندان را اگر واقعا اشتباه می کنند راهنمایی کرد و اگر هم انتخاب فرزندان انتخاب خطرناکی بود بعد ازدواج آنها را رها نکنند چون فرزندان به آن ها امید بسته اند.
آثار نیکی به پدر و مادر:
1) زیاد شدن عمر و روزی؛
2) راحت شدن سکرات موت: از سخت ترین لحظه ها لحظه مرگ است یکی از چیزهایی که این لحظه را راحت می‌کند احترام به پدر و مادر است؛
3) محبوبیت است؛
4) فرزندان ما هم به ما نیکی می کنند که بسیار قابل توجه است.

تهیه:مصطفی جهانگیری

 


نظر استاد:

سلام علیکم!

1. علائم نگارشی رعایت نشده بود.

2. استفاده از (ع)

3. در رابطه با خداوند از افعال مفرد استفاده شود مثلاً "خداوند فرمود" درست است.

4. روی جملات کار نشده بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری