loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
Pariya بازدید : 757 شنبه 1395/10/11 نظرات (0)

نشانه‌های سرطان دهان

بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها مانند کم‌کاری غده تیروئید، افسردگی و ام‌اس در زنان شایع‌تر از مردان است؛ اما سرطان دهان از این قاعده مستثنا است و دوسوم بیماران مبتلا به سرطان دهان، مرد‌ها هستند.

سرطان دهان بیشتر به دلیل مصرف سیگار، مشروبات الکلی و رژیم غذایی ضعیف به وجود می‌آید. در بریتانیا سالانه بیش از ۱۸۰۰ نفر از سرطان دهان می‌میرند، در صورتی که می‌توانستند با تشخیص زودهنگام جان خود را نجات دهند.

سیگار کشیدن یکی از علل اصلی سرطان دهان و همچنین بسیاری از بیماری‌های دیگر است. مصرف الکل نیز احتمال ابتلا به سرطان را ۴ برابر می‌کند. همچنین مصرف هر دو رابطه زیادی با سرطان گلو دارد.

اگر بتوانید در همان مراحل اولیه، سرطان را تشخیص دهید شانس بیشتری برای درمان آن دارید. سرطان‌های کوچک مربوط به دهان می‌تواند توسط نوع نسبتاً جدیدی از جراحی تخصصی به نام جراحی موهس درمان شود. در این نوع جراحی، سرطان را به صورت لایه‌‌ای از روی زبان برمی‌دارند، به طوری که کمترین آسیب به بافت‌های سالم وارد شود؛ اما اگر سرطان دیرتر تشخیص داده شود، احتمال دارد عمل‌های جراحی بزرگ‌تر و شیمی‌درمانی که عوارض و مشکلاتی را نیز به همراه دارند، به وجود آید.

رایج‌ترین علامت سرطان دهان، زخم دهانی است که بهبود نمی‌یابد. توجه داشته باشید که آفت دهان موضوع دیگری است. آفت دهان معمولاً دردناک است؛ اما خطر خاصی به وجود نمی‌آورد و پس از یک تا دو هفته کاملاً خوب می‌شود؛ اما اگر یک زخم دهان پس از ۳ هفته خوب نشد باید به پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه کرد. این زخم‌ها می‌توانند بر روی لب، زبان، لثه، گونه و حتی سقف دهان به وجود آیند؛ بنابراین هرگونه لک قرمز رنگ، سفید یا ترکیب هر دو بر روی نواحی گفته شده باید چک شود؛ زیرا ممکن است منجر به مشکلات دیگری مانند لیکن پلان دهان شود. لیکن پلان بسیار دردناک است؛ اما به ندرت تبدیل به سرطان می‌شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری