loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 727 سه شنبه 1393/10/16 نظرات (0)

ثمرات ختنه

یک سازمان بهداشتی در آمریکا از خانواده‌ها خواسته است برای پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری‌های مقاربتی به ویژه ایدز، فرزندان پسر خود را ختنه کنند. این نخستین بار است که نهادهای امریکایی به طور رسمی به فوائد ختنه اعتراف می‌کنند.

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا در همین زمینه، پیش‌نویس راهنمایی را درباره ختنه مردان منتشر کرده و از مردم خواسته است در مدت ۴۵ روز درباره آن اظهار نظر کنند تا در ‌‌نهایت این مرکز دستورالعمل نهائی را درباره ختنه منتشر کند.

این پیش‌نویس بر اساس بررسی سیستماتیک شواهد علمی در زمینه فوائد و مضرّات ختنه تنظیم شده و در آن، تاثیر ختنه به ویژه در مورد انتقال اچ آی وی مد نظر قرار گرفته است.

به گفته کار‌شناسان، ختنه کردن آلت تناسلی مرد، دارای فوائد بی‌شماریست.

برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ختنه خطر انتقال Hiv، هنگام رابطه جنسی را به میزان قابل توجهی (حدود ۶۰ درصد) کاهش می‌دهد.
  • علاوه بر این، ختنه خطر آلودگی به تبخال تناسلی (Herpes) را ۳۰ تا ۴۰ درصد؛
  • خطر آلوده شدن به گونه‌های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را که با سرطان ربط دارد ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که ختنه، احتمال انتقال اچ آی وی از مرد به زن را کم نمی‌کند اما موجب کاهش خطر ابتلای مرد به بیماری ایدز از یک زن آلوده به آن می‌شود.
  • علاوه بر آن، خطر ابتلاء زنان به دیگر عفونت‌های آمیزشی مثل واژینوز باکتریایی، تریکومونا و HPV (زگیل تناسلی) را کاهش می‌دهد.
  • همچنین دیگر بیماری‌های آمیزشی و سرطان آلت تناسلی در افراد ختنه شده کمتر است.
  • همین طور خطر سرطان گردن رحم در زنانی که شریک جنسیشان ختنه شده پایین می‌آید.
  • در پسر بچه‌ها نیز ختنه احتمال عفونت ادراری را کم می‌کند.

عوارض ختنه معمولاً خونریزی و التهاب است و عوارض جانبی شدید‌تر، بی‌‌‌نهایت نادر هستند. در این پیش‌نویس احتمال ایجاد عوارض جانبی خفیف در نوزادان نیم درصد، در کودکان ۹ درصد و در بزرگسالان ۵ درصد ذکر شده است.

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا خطر ختنه‌ای را که با رعایت ضوابط پزشکی انجام شود اندک می‌داند. علاوه بر آن معتقد است ختنه بر فعالیت و لذت جنسی تأثیری ندارد یا تأثیر آن ناچیز است.

زمان ختنه:

در مورد زمان ختنه کردن مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا می‌گوید:

ختنه در نوزادان و کودکان آسان‌تر، ارزان‌تر و کم خطر‌تر است، اما اگر ختنه تا دوران نوجوانی یا بزرگسالی به تعویق بیفتد، خود فرد هم می‌تواند در تصمیم گیری مشارکت کند.

منبع: جام جم آنلاین

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری