loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 770 یکشنبه 1394/01/02 نظرات (0)
متن سؤال: نسبت به دختري در دانشگاه احساس علاقه و احترام زيادي مي كنم و خيلي علاقه مندم با او صحبت و تبادل نظر كنم شما چه راهنمايي مي كنيد؟ مطمئن باشيد جز علاقه و احترام به او احساس ديگري ندارم.

متن پاسخ: نيازهاي عاطفي و غرايز ديگر در ايام جواني، آدمي را به سوي «دوست داشتن و عشق ورزيدن» سوق مي‏ دهد كه البته اين يك امر طبيعي و غريزي است و كمتر مي‏ توان راهي براي گريز از آن پيدا كرد.
آنچه در اين مقوله اهميت دارد، كنترل عقلايي بر احساسات و پرهيز از مخاطراتي است كه ممكن است فرد را به گرفتاري‏ هاي مختلف روحي و جسمي دچار سازد. به همين جهت اگر چه در گام هاي نخست در حد گفت و گوست ولي پيامدهاي آن قابل پيش بيني نيست. به همين جهت از نظر شرعي اظهار دوستي به جنس مخالف گناه محسوب مي شود و گفت و گو در حد ضرورت اشكال ندارد.
در حال حاضر براي رهايي از اين مشكل، چند راه وجود دارد:
۱ـ چنانچه اين علاقه در راستاي امر ازدواج باشد رسماً از دختر مورد نظر براي ازدواج خواستگاري كنيد؛ يعني، با خانواده خود صحبت كرده و به خواستگاري ايشان اقدام كنيد و از چيزي هراس نداشته باشيد اگر جواب مثبت شنيديد كه با توكل به خدا چند مدتي ايشان را به صورت نامزد به عقد خود درآوريد و بعد از رفع مشكلات و كمبودها، به خانه خود بياوريد البته در اين زمينه عجول نباشيد و تحقيقات لازم را انجام دهيد.
۲ـ اگر پاسخ طرف منفي بود و يا اين كه شرايط شما براي چنين اقدامي مناسب نبود، در اين صورت تصميم جدي بگيريد كه او را فراموش كنيد و قاطعانه به تحصيل خود ادامه دهيد براي اين كه بتوانيد در برخورد فائق آييد:
اولاً، مطمئن باشيد كه در صورت اراده حتمي و قطعي، خواهيد توانست او را فراموش كنيد و حتما موارد بهتر و مناسب‏تري در آينده، براي ازدواج خواهيد يافت.
ثانياً، رابطه و پيوند خود را با خداوند - كه مظهر همه زيبايي‏ ها و كمال‏ ها است - محكم كنيد.
بدانيد كه همه زيبايي‏ها از اوست و تمامي موجودات، مظهر و شعاعي از جمال و جلال اويند. پس عشق‏ ورزي به او، عشق حقيقي است و بقيه عشق‏ ها و محبت‏ ها همه فاني و گذرا هستند.
ثالثاً، سعي كنيد با مطالعه، ورزش و اشتغالات ديگر، مجالي براي فكر كردن به موضوعي كه براي شما فايده‏اي ندارد، باقي نگذاريد.
رابعاً، بدانيد اين شوق‏ ها گذرا است و با اندك بهانه‏ اي از بين مي‏ رود.
چنانچه تصميم داشته باشيد با دختر مورد علاقه تان ازدواج نماييد، توجه به چند نكته ضروري است:
۱ـ لازم است قبل از هر اقدامي، در مورد خانواده و شرايط ديگر ايشان تحقيق كنيد چه بسا كه با تحقيق در اين موارد نظر شما دگرگون شود. بنابراين با اطلاع از شهر و محل سكونت خانواده ايشان، با كمك آشنايان و افراد مورد اعتماد خود، تحقيق كنيد و به نتيجه برسيد زيرا با يكي دو بار مشاهده ظاهري فرد نمي‏ توان دقيقا او را شناخت و بايد تحقيق در اين مسأله حساس و سرنوشت‏ ساز همه‏ جانبه و از دقت كافي برخوردار باشد.
۲ـ آنچه كه تاكنون تجربه شده، دادن پيشنهاد مستقيم به دختر، چندان مطلوب آنان نيست و نوعاً با برخوردي تند و منفي پاسخ مي‏ دهند بنابراين پيشنهاد مستقيم، توصيه نمي‏ شود.
۳ـ شما اگر قصد ازدواج داريد و مورد را پسند كرده‏ ايد، با پدر و مادرتان صحبت كنيد تا از طريق خانواده، با خانواده دختر تماس بگيريد.
۴ـ در صورتي كه پيشنهاد فوق برايتان مقدور نبود از طريق دوستان متأهل اقدام كنيد و نظر دختر را جويا شويد، اگر مثبت بود در آن صورت اقدام نماييد.

اميد است زندگي خوبي را در آينده داشته باشيد، ان شاء الله

منبع: «سایت ایپرسش»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری