loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 1628 چهارشنبه 1394/01/26 نظرات (9)

حکمت تحریم شراب در اسلام

اللهم نور قلوبنا بالقرآن؛ سیر و سلوک از خاک تا افلاک هرگز توقف ندارد، پس از او بخواهیم که در هر ساعت بلکه در هر لحظه ما را به سوی خودش بالا ببرد. با کسی زمزمه ی محبت و عشق داریم که بر هر چیز قادر است و می تواند ما را به سعادت برساند.

دلایل تحریم شراب در اسلام

دلیل اوّل : کتاب قرآن کریم

1- یا أیها الذین آمنواْ إنما الْخمْر والْمیْسر والأنصاب والأزْلام رجْسٌ منْ عمل الشیْطان فاجْتنبوه لعلکمْ تفْلحون (سوره: المائده/ آیه :90)
ای کسانیکه ایمان آورده اید، همانا شراب و قمار و بتها و سنگهایی که برای قربانی نصب شده و چوبه های قرعه، پلید و از اعمال شیطانی هستند, پس از آنها دوری کنید، شاید که رستگارشوید.

2- إنما یرید الشیْطان أن یوقع بیْنکم الْعداوه والْبغْضاء فی الْخمْر والْمیْسر ویصدکمْ عن ذکْر الله وعن الصلاه فهلْ أنتم منتهون (سوره: المائده/ آیه :91)
شیطان می خواهد کینه توزی و دشمنی را از طریق شراب و قمار در میان شما بیفکند و تضادهای داخلی را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمی دارید.

3- یسْألونک عن الْخمْر والْمیْسر قلْ فیهما إثْمٌ کبیرٌ ومنافع للناس وإثْمهمآ أکْبر من نفْعهما ...؛(سوره: بقره /آیه: 219)
تو را از شراب و قمار می پرسند، بگو در آن دو گناهی بزرگ است و سودهایی برای مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است ...

دلیل دوم: احادیث نبوی و علوی، ده گروهی که پیامبراکرم (ص) لعنت کرده است:

1- کسی که درخت انگور را به نیت شراب غرس کند.
2- آن که بدین قصد از درخت تاک پاسداری نماید.
3- خریدار مشروبات
4- فروشنده آن
5- کسی که می نوشد.
6- کاسبی که از شراب فروشی پولی به دست می آورد.
7- فشار دهنده انگور به انگیزه ساختن شراب
8- افرادی که مشروبات را حمل و نقل می کنند.
9- تحویل گیرنده آن
10- ساقی یا کسی که شراب برای دیگری می برد.

دلیل سوم: عقل
دلیل چهارم: اجماع

اجماع در فقه به هم رأی بودن علمای مذهبی در امری دینی گفته می شود. اجماع منبع سوم در فقه اسلام برای به دست آوردن احکام اسلامی است.

دلیل پنجم: علوم طبیعی (علم پزشکی)

توصیه های پیامبر اکرم (ص):

1- اگر شراب خوار مریض شد، به عیادتش نروید.
2- شهادت و گواهی شراب خوار، قبول نمی شود.
3- اگر به خواستگاری آمد، دست رد به سینه او بزنید.
4- گفتارش را تصدیق نکنید.
5- شفاعت او پذیرفته نیست.
6- از وی دختر نگیرید و با او معاشرت نکنید.
7- در مجلس شراب ننشینید، زیرا وقتی لعنت خدا نازل شد همه را فرا می گیرد.
8- در قیامت، زهرمار و عقرب را به الکلی ها می خورانند.

منبع : وسائل الشیعه، ج 17، ص 249 - 248، احادیث 4، 5، 7، 8

 

  • مراحل تحریم خمر:

نخست در بعضی سوره های مکی اشاراتی به زشتی شراب خمر شده است چنانکه در آیه 67 سوره نحل آمده است:

و منْ ثمرات النخیل و الْأعْناب تتخذون منْه سکراً و رزْقاً حسناً إن فی‏ ذلک لآیهً لقوْمٍ یعْقلون.
و از میوه‏‌هاى درختان خرما و انگور، هم مسکرات (ناپاک) و هم روزى خوب و پاکیزه می‌گیرید، در این نشانه روشنى است براى جمعیتى که اندیشه می کنند.

دومین دستور برای آماده سازی افکار آیه 219 سوره بقره آمده است:

یسْئلونک عن الْخمْر و الْمیْسر قلْ فیهما إثْمٌ کبیرٌ و منافع للناس و إثْمهما أکْبر منْ نفْعهما و یسْئلونک ما ذا ینْفقون قل الْعفْو کذلک یبین الله لکم الْآیات لعلکمْ تتفکرون

درباره شراب و قمار از تو سؤال می کنند ، بگو: در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی (از نظر مادی) برای مردم در بردارد (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است و از تو می پرسند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: از مازاد نیازمندی خود. اینچنین خداوند آیات را برای شما روشن می سازد، شاید اندیشه کنید!

در این آیه می‌بینیم که خداوند از واژه اثم نام برده که معنی همردیف با ذنب (گناه) دارد، پس اگر چه مستقیم واژه منع مصرف شراب نیامده است ولی فعل گناه شمرده شده و هر فعل گناهی با واژه حلالیت سنخیت ندارد. اثم، گناهی است که بدنبال خود شقاوت و محرومیت از نعمتهای دیگر را می آورد و سعادت زندگی را در جهات دیگر تباه می سازد.

این منافع، در برابر زیان‌هاى فوق‌العاده اخلاقى، اجتماعى و بهداشتى آن بسیار ناچیز است. بنابر این، هیچ انسان عاقلى برای آن سود کم به این همه زیان تن در نمى‏دهد. گناهى که در آن‌ها است زیادتر از منافع آنها بوده؛ زیرا استفاده‏هاى آنها محدود ولى گناه آنها موجب غضب پروردگار عالم می گردد، در صورتى که در برابر آن، نفع ناچیز و محدودى به دست آمده است!!

یا أیها الذین آمنوا لا تقْربوا الصلاه و أنْتمْ سکاری‏ حتی تعْلموا ما تقولون و لا جنباً إلا عابری سبیلٍ حتی‏ تغْتسلوا و إنْ کنْتمْ مرْضی‏ أوْ علی‏ سفرٍ أوْ جاء أحدٌ منْکمْ من الْغائط أوْ لامسْتم النساء فلمْ تجدوا ماءً فتیمموا صعیداً طیباً فامْسحوا بوجوهکمْ و أیْدیکمْ إن الله کان عفوًا غفوراً (سوره: نساء/ آیه :43)
ای کسانی که ایمان آورده اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه می گویید! و همچنین هنگامی که جنب هستید- مگر اینکه مسافر باشید- تا غسل کنید. و اگر بیمارید، یا مسافر، و یا قضای حاجت کرده اید، و یا با زنان آمیزش جنسی داشته اید، و در این حال، آب (برای وضو یا غسل) نیافتید، با خاک پاکی تیمم کنید! (به این طریق که) صورتها و دستهایتان را با آن مسح نمایید. خداوند، بخشنده و آمرزنده است.

إن فی ذلک لذکْری لمن کان له قلْبٌ أوْ ألْقی السمْع وهو شهید (سوره50:ق/آیه 37)
همانا دراین امر تذکری است برای هر کس که فهم داشته و گوش فرا دهد و حاضر باش ...

دستور نهایی با صراحت کامل و بیان قاطع نازل گردید:

یا أیها الذین آمنوا إنما الْخمْر و الْمیْسر و الْأنْصاب و الْأزْلام رجْسٌ منْ عمل الشیْطان فاجْتنبوه لعلکمْ تفْلحون (سوره: المائده/ آیه :90)
ای کسانیکه ایمان آورده اید، همانا شراب و قمار و بتها و سنگهایی که برای قربانی نصب شده و چوبه های قرعه، پلید و از اعمال شیطانی هستند، پس از آنها دوری کنید، شاید که رستگار شوید.

شهید دکتر پاکنژاد در کتاب خود به نام اوّلین دانشگاه و آخرین پیامبر می‌نویسد:

تکنولوژیست‌ها، آیاتی از کتاب‌های تورات و انجیل آورده‌اند که خوردن مسکرات را حرام اعلام می‌دارند ولی متأسفانه به دلیل تحریف این کتاب‌های آسمانی، حرمت شراب برداشته شده و آن را مجاز شمرده‌اند.

دو تحریف عمده توسط پولس در دین حضرت مسیح علیه‌السلام:

اولاً: از نظر عقیدتی، مسیحیت را چنان تغییر داد که پذیرش آن برای مشرکان امپراطوری روم آسان شد.
ثانیاً: مسیحیت را از نظر عمل آسان گردانید، یعنی شریعت (حلال و حرام و مکروه و مستحب) را از مسیحیت حذف کرد و ایمان را برای رستگاری کافی دانست.

* لازم بذکر است که مسأله تحریف مسیحیت در روایات اسلامی نیز ذکر شده است.

در روایتی از امام کاظم علیه‌السلام آمده است:

در یکی از بدترین مکان های جهنم که سقر نام دارد نام پنج تن از امم سابق ذکر شده است؛ این پنج تن عبارتند از: قابیل، نمرود، فرعون، یهود (که قوم بنی اسرائیل را منحرف ساخته و از دین خارج کرد) و پولس که نصرانیت را به وضعیت کنونى در آورد.

عزیزانی که مایل به مطالعه بیشتر در مورد این تحریفات که شخص پولس بنیانگذار مسیحیت تحریفی امروز است، می‌توانند به این منبع رجوع کنند:

 

  • رابرت ای. وان و ورست، ترجمه باغبانی، جواد و رسول زاده، عباس- مسیحیت از لابلای متون

اثرات الکل بر بدن

1- اثرات کوتاه مدت الکل بر بدن:

ارتباط‌های بین سلول‌های عصبی تداخل کرده و در نقش یک سرکوب‌گر دستگاه عصبی ظاهر می‌شود. اتساع مردمک چشم، افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، تهوع و استفراق، سرگیجه، احساس بی‌قراری، خستگی و اضطراب، جریان خون سطحی افزایش یافته که موجب تعریق بدن می‌شود امّا جریان خون عضلانی را کاهش داده و موجب درد عضلانی می‌گردد.

2- اثرات بلند مدت الکل بربدن :

3- فشار خون و بیماری قلبی:

مصرف الکل باعث افزایش فشار خون می‌شود. افزایش فشار خون باعث بیماری‌های قلب و سکته مغزی و بیماری‌های مختلف عروقی می‌شود. مصرف الکل و افزایش فشار خون، باعث صدمه به عضله‌های قلب می‌شود. استفاده از الکل سبب بالا رفتن وزن شده که این نیز خود منجر به بیماری‌های مختلف قلبی می‌شود.
همچنین مصرف الکل باعث تخریب عروق کرونر می‌شود.

4- سکته مغزی:

یک مطالعه بروی 6000 مرد اسکاتلندی نشان داده است با بالا رفتن میزان مصرف الکل خطر سکته مغزی تا اندازه زیادی افزایش می‌یابد و افرادی که الکل مصرف می‌کنند 30% بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.

5- کاهش ویتامین ها٬ کلسیم و پوکی استخوان:

عکس سمت چپ بافت استخوان نرمال است ولى در سمت راست استخوانى که دچار پوکى شده را نشان می‌دهد.
مصرف الکل باعث کاهش مواد معدنی می‌شود مثلاً مصرف سی گرم الکل 5 درصد، غلظت ویتامین B12 را کاهش می‌دهد که باعث سستی، کم‌خونی و ضعف و بی‌حالی می‌شود.
مصرف الکل باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود که پوکی استخوان را به دنبال خواهد داشت!

6- کاهش قدرت تولیدمثل و قدرت جنسی و مضرات مختلف روی جنین:

7- سرطان:

مصرف الکل با هفت نوع سرطان در ارتباط است از جمله دهان، گلو، کبد، روده و سرطان پستان؛ بعد از مصرف سیگار بزرگترین عامل ابتلا به سرطان مصرف نوشیدنی های الکلی است.
مطالعات نشان داده که افرادی که مواد الکلی مصرف می‌کنند در مرض ابتلا به سرطان قرار دارند. همچنین افرادی که الکل مصرف نموده‌اند تأثیرات درمان با شیمی درمانی بروی آنها بسیار کمتر شده است.

8 - کاهش حافظه:

9- التهاب پانکراتیت:

این نوع التهاب باعث درد دنده های زیر شکم هنگام خوردن و نوشیدن می‌شود و عوارض جدی را دارد و در ایران مهم ترین دلیل ابتدا به این بیماری مصرف الکل است.

کوری و کاهش بینایی، میگرن، کم خونی، عفونت‌های انگلی و ریه‌ها ... همه و همه از آثار استفاده از الکل است. حال بماند که اگر این شراب در شرایط مناسب تهیه نشده باشد و از کیفیت پایینی برخوردار باشد، خود باعث مرگ و میر آنی می‌شود. مرگ شش نفر در هر دقیقه بر اثر استفاده از شراب‌های نامناسب خانگی، آمار تکان دهنده‌ای است.

اثرات سوء شراب‌خواری بر خانواده که به عنوان رکن اجتماع شناخته می‌شود.

1- سردی کانون خانواده:

خانه شخص معتاد به الکل، خانه‌ای سرد و بی رونق است، و گرمی و حرارتی در آن به چشم نمی‌خورد. زن و شوهر نسبت به هم احساس بیگانگی دارند، بدان خاطر که این شخص فقط متوجه خود و دنیای خویش و از دیگران بیگانه است.

2-عدم پذیرش مسئولیت
3- سستی پیوند عاطفی با فرزند :

اعتیاد عواطف را از بین می‌برد. غفلت و بی‌توجهی نسبت به همه امور، از جمله خانواده و شرافت آن را پدید می آورد. فرجام چنین اعتیادهایی نابودی و زوال کانون است.

کلید تربیت و سالم ماندن یک کلمه است و آن اینکه با فرزندانتان رفیق شوید و نگذارید قبل از شما کسان دیگری با آن‌ها رفیق شوند.

دانشمندی به نام هیوگور در یک سخنرانی (به مناسب سالگرد تأسیس مجله ی علوم در 1956) آماری، جرائم مختلف ناشی از الکلیسم در فرانسه را به شرح زیر برشمرده است:

20 درصد از جرائم سرقت، 30 درصد از جرائم ضد اخلاقی عمومی، 60 درصد از قتل های عمد، 80 درصد از آتش سوزی های عمدی، 20 درصد از سوء قصدها و سرانجام 75 درصد از نزاع های توأم با ضرب و جرح، ناشی از الکل و در حالت مستی بوده است.

51 درصد از افراد 18 سال به بالا در آمریکا الکلی هستند. در واقع 59 درصد از مردان بزرگسال آمریکایی و 43 درصد از زنان بزرگسال این کشور الکلی هستند. کشور آمریکا در همه لیست های پرمصرف کننده ترین کشورهای استفاده کننده از انواع مشروبات الکلی در جهان در بین 15 کشور نخست است.

در جدول زیر به عنوان نمونه سرانه مصرف آبجوهای محتوی الکل در سال 2010 آورده شده است:

طبق نمودار زیر تقریبا 10 درصد مادران باردار آمریکایی الکل مصرف می‌کنند:

در ایالات متحده از بین هر 5 زن، دو نفر الکل مصرف می‌کنند.

15.1 درصد از نوجوانان آمریکایی قبل از آنکه به سن چهارده سالگی برسند حداقل یکبار مصرف نوشیدنی‌های الکلی را تجربه کرده‌اند.

مفضل از امام صادق علیه‌السلام می‌پرسد: چرا خداوند، شراب را حرام کرده است؟

فرمودند: شراب انسان را به ارتعاش مبتلا می‌سازد. روشنی و بینش را از او می گیرد، شرف و غیرت و جوانمردی‌اش را زایل می‌کند و او را به گناهکاری و به کشتن بی‌گناهان و ارتکاب زنا، دلیر می‌سازد...
بر میگسار، جز بدی و پلیدی، چیزی افزوده نمی‌شود...

مردی که به خدا ایمان نداشت از امام (ع) پرسید: چرا خدا شراب را حرام کرده است؟

فرمود: چون سرچشمه و ریشه همه پلیدی‌ها و فتنه‌هاست، ساعتی بر میخوارگان می‌گذرد که زمام عقل از کف می‌دهند، خدا را نمی‌شناسند ....
پیرو شیطان می‌گردند، چون سر رشته خود را در کف او نهاده‌اند هر چه او فرمان می‌دهد می‌کنند هر چند بگویند به بت سجده کنید.

پیامبر اسلام(ص) به حضرت علی (ع) سفارش فرمودند که:

کسی که برای غیر خدا از آشامیدن شراب خود را حفظ کند از نوشیدنی‌های بهشتی به او بیاشامد.

حضرت با شگفتی پرسید: و لو برای غیر خدا؟

فرمود:

بله به خدا سوگند اگر برای نگه‌داشت جسم و جان خویش نیز باشد خدا او را سپاس گوید.

(وسایل الشیعه ج17ص243)

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمد هادی حمزه زاده در تاریخ 1394/04/04 و 12:24 دقیقه ارسال شده است

سلام از نظر علم پزشکی اب جو به مقدار کم برای بدن مفید است به شرط انکه از ان به طور صحیح استفاده شود نه برای حوس و چیزهای دیگر.....
پاسخ : سلام علیکم!
دوست خوبم، تعیین حکم شرعی از تکالیف فقیه است؛ خصوصاً اینکه در قرآن، آیات صریحی بر حرمت شرب خمر وجود دارد و در روایات نه تنها خوردن سر سوزنی از آن حرام، اعلام شده بلکه نشستن در بزمی که در آن مشروب باشد نیز حرام و از گناهان بسیار بزرگ معرفی شده است.

بر فرض که منفعت مختصری داشته باشد، آیا آن منفعت قلیل، یارای مقابله با فراوان مضرات جسمی و روحی که بر فرد عارض می‌شود را دارد یا خیر؟
مسلماً خیر...

در ضمن بسیاری از چیزهای دیگری هم که شما هرگز از آن‌ها نمی‌خورید دارای فوائدی جزئی می‌باشد پس آیا می‌توان خوردن آن‌ها را نیز تجویز کرد؟ مثل روده‌های سگ _ زبان خوک _ جنین انسان
قعطاً در مواردی که ذکر شد نیز فوائد جزئی وجود دارد هر کسی که خوردن شراب را به خاطر فوائد اندک آن تجویز می‌کند لازم است خوردن روده‌های سگ را نیز تجویز نماید. و جالب است بدانید برخی از کسانی که تنها ملاک خوردن و نخوردنشان، فایده جسمی است هم جنین انسان را می‌خورند هم از گوشت و روده سگ تناول می‌کنند باید بیندیشیم ببینیم از کدام گروهیم؟؟؟؟!!

به لینک زیر مراجعه کنید:
خوردن گوشت سگ در یولین:
http://fararu.com/fa/news/235963

خوردن جنین انسان در کانتون:
http://www.fungozar.com/1391/05/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D9%88%D9%BE-%D8%AC%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86.html#

خوردن گوشت سگ و گربه در سوئیس:
http://jomhornews.com/doc/news/fa/59344/

مبادا از کسانی باشیم که تنها ملاک خوردن و نخوردنمان، فایده جسمی باشد.

التماس دعا

این نظر توسط reza riyahi در تاریخ 1394/03/28 و 23:11 دقیقه ارسال شده است

من به شخصه با افرادی که مشروب خار هستند سر وکله زده ام آنها در حالت مستی روحیه تهاجمی وحالی که در دستان خود نیست دارند شاید که در حالت مستی باعث کاری شوند که به خود ودیگران ضرر زنند من اصلا به ضرر یا منفعت این کار ندارم تمام چیزهای که گفتم برای من و شاید دیگران کافی باشد مشروب مضر وباعث جلوه بدی می شود (رضاریاحی) 900153038

این نظر توسط احمدرضا عنایت در تاریخ 1394/03/05 و 10:32 دقیقه ارسال شده است

باسلام وخسته نباشي مطلب جالب واموزنده بود

این نظر توسط مسلم جهانی در تاریخ 1394/02/14 و 21:13 دقیقه ارسال شده است

مسلم جهانی922010463دانشگاه آزاد لنجان
استاد چرا ماهمیشه ازبدبودن سخن میگوییم
شراب نوشیدنی است کاملا طبیعی شراب سرشاراز اسیدفینیک است که این ماده گرفتگی رگ های قلبی راباز میکندو فشار خون راهم متوقف شراب باعث پرخون شدن بدن انسان و رفع فقر آهن میشه سبب تقویت قلب میشه
شراب باعث هضم غذاو بشاش شدن انسان میشه
پاسخ : خود خدا فرموده است:
شراب گر چه منافعی دارد ولی مضراتش خیلی بیشتر از منافعش می‌باشد.
چیزی غیر از این می‌خواستید بگویید؟؟؟
اما همان خدائی که خالق من و شما و خالق شراب است در قرآن بر حرمت شراب، تأکید نموده است.

این نظر توسط شاگرد در تاریخ 1394/02/07 و 16:11 دقیقه ارسال شده است

سلام علیکم استاد
انصافا شما دارید با کیا سر و کله میزنید.... شکلک
طرف مشروب و عرق رو حلال کرد و نستجیر بالله چسبوند ه نوشیدنی بهشتی
آخر الزمان عجب زمانیه...
به قول کاریکاتوری که توی سایتتون درباره اشتون و ظریف دیدم:گلچین زمان عجب خوش سلیقه است...

این نظر توسط سید احمد سجادی در تاریخ 1394/01/30 و 15:49 دقیقه ارسال شده است

با سلام و تشکر از اطلاعات ارزشمند شما دربارۀ مضرّات علمی شراب و آبجو و دیگر مسکرات؛ مطلبی به یادم آمد که حیف است اینجا نیاید:
مرحوم دکتر ابراهیم مهدوی میفرمود: لویی پاستور - پزشک و دانشمند فرانسوی معروف - از شراب متنفر بود. چون سبب را از وی جویا شدند، گفت: من آن شراب طبیعی و دست نخورده را که خود خدا در دانه های انگور قرارداده، بیشتر دوست دارم از این شرابی که دست بشر به آن رسیده و آن را آلوده به الکل ساخته و حال آنکه میدانیم سبب عمدۀ تشکیل سرطان ها و غدّه های بدخیم (تومورها) یا تحریک مکانیکی است و یا تحریک شیمیایی. تحریک مکانیکی مانند افراط در آمیزش جنسی و شهوترانی، که سبب تحریک پروستات و بیضه در مردان، و یا تحریک تخمدان و رحم در زنان میشود، که یکی از عوامل ابتلا به سرطان های پروستات و بیضه و تخمدان و رحم است. و اما تحریک شیمیایی؛ میدانیم که الکل هرچند اندک هم باشد، یک محرّک شیمیایی قوی است و حالت مستی نیز ناشی از همین تحریک شیمیایی قوی (در شراب و آبجو و هرنوع عرق) ناشی میشود. و سبب افزایش روزافزون سرطان در دنیا، با وجود اینهمه پیشرفت های چشمگیر در عرصۀ پزشکی و درمان، یکی همین افزایش مصرف عرق و آبجو و شراب و دیگر مُسکِرات (مست کننده) است که الکل در خورد دارند... روح لویی پاستور شاد...
پاسخ : سلام علیکم!
تشکر از مطلب زیباتون.
خدا روح دکتر سید ابراهیم مهدوی اصفهانی را قرین رحمت فرماید.

این نظر توسط محمدرضاشمس در تاریخ 1394/01/28 و 17:56 دقیقه ارسال شده است

اول اینکه در قران امده که از هر نوشیدنی از جمله شراب حلال است حالا اگر میگویید که منظور شراب در قران به این معنی نیست که حلال باشد وحرام است به کنار. با توجه به مطالعتی که من داشتم .اگر شراب را کسی بخواهد مصرف کند وقمار ودچار مستی نکند برای بدن خوب است چون خیلی از درد های بدن را از بین میبرد اگر کسی به این هدفش این باشد به نظره من حرام نیست در غیر این صورت حرام است
پاسخ : سلام علیکم!
شما و من، فقیه نیستیم که فتوا بدیم؛ مقاله را مطالعه کنید. اگر سؤالی بود بپرسید تا جوابتون را بدم.

این نظر توسط علیرضا در تاریخ 1394/01/26 و 3:44 دقیقه ارسال شده است

با این مضرات که برای شراب شما از همه منابع گذاشتین، پس چطور قران به مسلمین در بهشت وعده جوی شراب داده!!!! سوره واقعه آیه 19: "لا یصدعون عنها و لا ینزفون" شرابی که از آن درد سر نمیگیرند و نه مست میشوند
آیا نمی از این آیه اینگونه استنباط نمی شود که اگر از شراب به مقداری مصرف گردد که دچار مستی و دردسر نشویم، نه تنها حرام نیست بلکه کار پسندیده ای نیز می باشد که خداوند متعال وعده آنرا در بهشت برای بندگان نیکوکار خود فرموده اند؟
پاسخ : ظاهراً خمر را با شراب، اشتباه گرفتید؛ در زبان عربی، شراب به معنای هر نوع نوشیدنیست مثل آب یا شربت و...

شاید لازم باشه یکبار دیگه مقاله را مطالعه کنید.

این نظر توسط ALI در تاریخ 1394/01/26 و 3:17 دقیقه ارسال شده است

A


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری