loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
Pariya بازدید : 882 یکشنبه 1395/12/08 نظرات (0)

 

۴ راه غیرمرسوم برای افزایش طول عمر خودرو

 

مطمئناً می‌دانید که هر چند وقت یک‌بار باید روغن‌موتور خودرو را عوض و تایرها را جابه‌جا کنید تا خودروی خود را سالم نگه دارید؛ اما این‌ها تنها نیمی از کارهایی است که بایستی انجام دهید.

هر راننده‌ای می‌داند که تعویض روغن‌موتور و تعمیر و نگهداری روزمره به کارکرد درست خودرو کمک می‌کند. همه می‌دانند که با طی مسافت بیشتر فیلتر هوا می‌گیرد، صفحه ترمز مستهلک می‌شود و تسمه‌پروانه شل می‌شود. اگرچه برخی نشانه‌ها وجود دارند که وجود مشکل را نشان می‌دهند، با این حال ممکن است برخی کارهایی که انجام می‌دهید یا برخی کارهایی که انجام نمی‌دهید، باعث از کار افتادن موتور خودرو شود.

اگر از آن دسته راننده‌هایی هستید که می‌خواهند عمر خودروی خود را تا جایی که ممکن است افزایش دهند، چهار نکته زیر را در نظر بگیرید.

خودروی خود را تمیز نگه دارید

شستن خودرو چیزی بیشتر از زیبایی را به ارمغان می‌آورد. این کار با زدودن آلاینده‌هایی که باعث خوردگی خودرو می‌شوند، عمر خودرو را افزایش می‌دهد. اگرچه رنگ بدنه‌‌، خودرو را از این عناصر دور نگه می‌دارد، اما قسمت زیرین خودرو به صورت مداوم در معرض آب، آلودگی و دوده قرار دارد که منجر به خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. از این رو، باید خودرو را به ویژه در طول زمستان بشویید، چرا که سطوح جاده در زمستان نمک‌پاشی می‌شود. نمک سطح جاده را از یخ‌زدگی حفظ می‌کند، اما باعث خوردگی سطوح فلزی می‌شود. اکثر خودروها نقاطی برای هدایت آب به بیرون را دارند، مثلاً آبی که می‌تواند باعث خوردگی شود می‌تواند از شاسی، اگزوز، سیستم تعلیق یا سایر بخش‌های زیرین خودرو خارج شود، اما این بدان معنا نیست که لازم نباشد هرازگاهی خودرو را درست‌وحسابی بشویید.

سبکش کنید

کلین چاپمن، مؤسس شرکت لوتوس (Lotus)، فلسفه مهندسی خود را در عبارت «ساده‌سازی کن، بعد وزن آن را کاهش بده» خلاصه کرده است. منظور آن است که هرچه وزن خودرو کمتر باشد، بهتر حرکت می‌کند. حرف چاپمن در هر حالتی، چه یک پراید داشته باشید، چه یک وانت و چه یک شاسی‌بلند، صادق است.

هرچه وزن خودرو بیشتر باشد، موتور، گیربکس، ترمزها و کمک‌فنرها باید سخت‌تر کار کنند. اگرچه خودروها به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند وزن اضافی را حمل کنند، ولی در درازمدت، هر بار غیر‌ضروری و اضافه‌ای می‌تواند کیلومترها از عمر خودرو کم کند. پس وسایل اضافه را حذف کنید و تنها با وسایل ضروری رانندگی کنید. علاوه بر این، اگر این کار هیچ سودی هم نداشته باشد، حداقل در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

آهسته شروع کنید

در گیرودار صرف صبحانه، نظافت و گشت‌وگذار در فضای مجازی، همیشه صبح‌ها با عجله از خانه خارج می‌شوید؛ همان موقع که سوار خودرو می‌شوید و امیدوارید که به ترافیک نخورید. اما توجه کنید که خودرو نیز مثل شما نیاز به زمان دارد تا بعد از یک استراحت بلندمدت، برای حرکت آماده شود. بعد از چند ساعت خاموش بودن، روغن‌موتور که باعث روان شدن قطعات خودرو می‌شود، خنک و ته‌نشین شده است. وقتی خودرو را روشن می‌کنید، روغن شروع به پمپ شدن درون موتور می‌کند، با این حال زمان می‌برد تا تمام قسمت‌ها به روغن آغشته شوند.

حرکت کردن بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو، استهلاک بین قطعات به هم چسبیده موتور را افزایش می‌دهد و باعث خوردگی سریع‌تر آن‌ها می‌شود. اجازه دهید خودرو ۳۰ الی ۶۰ ثانیه در حالت خلاص کار کند تا روغن به دمای مناسب برسد و درون موتور جاری شود. در صورتی که عجله داشتید ۳ – ۴ کیلومتر اول را به آهستگی رانندگی کنید.

گاز بدهید

 اگر چه دور بر دقیقه اکثر خودروها بالای ۶۰۰۰ است، ولی در رانندگی روزمره معمولاً تا نصف آن هم نمی‌روید. اگر چه موتورهای امروزه برای افزایش بازدهی، دور موتورها را پایین نگه می‌دارند و درست است که دور بر دقیقه بالاتر باعث مصرف سوخت بیشتر می‌شود و فشار بیشتری به قطعات وارد می‌کند، با این حال برای موتور مفید است که در برخی مواقع به دور بر دقیقه خود برسد. این کار توده‌های کربن که لوله‌ها، دریچه هوا، لابه‌لای ورودی هوا و محفظه احتراق را مسدود می‌کنند، تمیز می‌کند. پس هرازگاهی به میزان دور بر دقیقه موتور خودروی خود گاز دهید، اما در این حین حتماً ایمنی را رعایت کنید.

 

برگرفته از: popularmechanics - تهیه شده در سایت فوت و فن
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری