loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 375 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

سوال شماره 1: در یکی از ایات سوره شمس می فرماید ما خیر و شر را در انسان الهام کردیم مفهوم کلمه الهام در این آیه چیست با توجه به اینکه خداوند انسان را پاک سرشت خلق می کند و در وجود او شری وجود ندارد و در این آیه خیر و شر در کنار هم امده است؟
جواب:در آیه مورد نظر خداوند می فرماید ما هم فجور را و هم تقوا را به جان آدم الهام کردیم به صورت علم در درون آن نهادینه کردیم تا انسان بتواند نیکی را جذب کند و از فجور و بدی ها دور کند.

الهام چیزی است که در دل و جان انسان بیافکند یعنی ما آفت شناسی را به انسان یاد دادیم و همان فطرت وجودی انسان هم که از پاک سرشتی نشات می گیرد احتیاج به افت زدایی دارد و برای آفت زدایی، شناخت آفت لازم است.

پس الهام در این آیه به معنای آفت شناسی است نه آفت زدایی.

سوال شماره 2: چرا خداوند در قران در بعضی مواقع از واژه ما استفاده می کند از جمله ما اسمان و زمین را آفریدیم؟
جواب: گاهی در زبان عربی وقتی فاعل و کننده کاری جمع به کار برده می شود منظور اشاره به افرادی است که به طور مستقل در آن کار شرکت داشتند البته این کاربرد در مورد خداوند که قران کریم بر یکتایی و یگانگی او در آیات متعددی تصریح دارد چنین کاربردی در مورد خداوند مطرح نیست.

بنابراین آن جاهایی که ضمیر جمع به کار رفته جهات دیگری مطرح است مثلاًً گاهی نشان دادن اهمیت فاعل است و به تعبیر دیگر اینکه خداوند واسطه های فیض خود را هم بخواهد مطرح کند از جمله حضرت جبرايیل که نقش انتقال آیات به صورت وحی به پیامبر را داشته است.

سوال شماره 3: آیه 2 سوره نساء آنجایی که خداوند می فرماید نگاه زنان شوهر دار برای شما حرام شد مگر آن زنانی که مالک شده اید چطور می شود که زنی که شوهر دارد هم زمان، کنیز دیگری باشد؟ چطور مسلمین اجازه چنین ازدواجی را دارند؟
جواب: 14 مورد از نکاح زنانی که ازدواج با انها حرام است در آیه 23 نساء و مورد 15 در آیه 24 سوره نساء ذکر شده است. بین زنان آزاد و کنیز تفاوت وجود دارد و احکام ان ها هم تفاوت دارد نکته این ایه این است که زنی است که در جنگ به اسارت مسلمین در آمده، خود اسارت به منظور طلاق است و قطع حلقه زوجیت محسوب می شود و به اسارت در آمدن برای زنان یکی از حکم های طلاق و قطع حلقه زوجیت است در صورتی که شوهران ان ها به جنگ علیه حق برخواسته باشند و اسارت زنان آن ها به دست سربازان اسلام به حکم طلاق است.

البته عده او باید سپری شود و یا اگر باردار باشد باید دوره بارداری او طی شود و وقتی عده او سپری شد یک مرد مسلمان می تواند با او ازدواج کند به شرطی که مُشرک نباشد.

سوال شماره 4: آیا ما انسان ها و فرشتگان از یک روح آفریده شده ایم یا نه؟
جواب: همه این ارواح چه ارواح آدمیان و چه درباره روح فرشتگان همه آن ها منشا از یک روح بزرگ دارند اما در مورد فرشتگان هیچ گاه خداوند تعبیر به نفخ نفرموده چون آن ها روح محض هستند و دارای جسم و بدن مادی نیستند و تمام این روح ها سایه های آن صاحب سایه هستند ولی جزییات روح فرشتگان و انسان ها با هم از نظر مقام و درجه تفاوت دارند.

سوال شماره 5: در قران آمده از جمله در سوره جمعه و صف که هر چه در آسمان و زمین است به تسبیح و ستایش خداوند مشغولند از طرفی کفار را داریم که منکر خدا هستند. آیا این عده هم تسبیح و ستایش خدا را می گویند و این دو موضوع چگونه قابل جمع هستند؟
جواب:

تسبیح و حمد دو گونه است:

1. تسبیح تکوینی؛

2. تسبیح تشریعی.

حمد و تسبیح تکوینی آن چیزی است که با خلقت موجود عجین شده و هر موجودی آن را به همراه خلقت خودش دارد و اصولا در حوزه اختیار قرار ندارند و قابل ترک نیست.

اما حمد و تسبیح تشریعی که شریعت آن را به انسان به صورت دستور ابلاغ می کند و درون یک شریعت یا دین به موجود مختار ابلاغ می شود او یا انجام می دهد یا سرپیچی می کند.

همان کفار هم تک تک اعضای آنان بدون آنکه خودش متوجه آن شود همواره در تسبیح خداوند هستند یعنی از مسیر و وظایف محوّله سرپیچی نمی کنند.

 


نظر استاد:

سلام علیکم!

مطالعه کردم برخی قسمت ها را حذف نمودم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری