loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 1002 یکشنبه 1394/01/30 نظرات (12)

سؤال:

سلام سال نو مبارک میخواستم بدانم دلیل اینکه شراب حرام شده چیست وچرا انسان از خوردن آن منع شده ؟

پاسخ: 

با سلام و عرض تبريک فرا رسيدن سال نو و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز

ابتدا بد نيست بدانيد كه شراب در همه شريعت ها، حرام بوده، امام رضا - عليه السلام - مي فرمايد:

«مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِيمِ الْخَمْرِ؛ (1) خداوند هيچ پيامبري را مبعوث نکرد، مگر حکم به حرام بودن شراب کرد».

در اسلام نيز حرمت آن، تدريجي و ابتدا به صورت مجمل و بعد با وضوح بيش تر و در نهايت، با وضوح کامل و تأکيد شديد، بيان شد. چون در عرب قبل از اسلام، ميگساري بسيار رواج داشت . از عادات شايع عرب بود. متأسفانه، در امت ها و ملل ديگر نيز اين عادت شوم رواج فراوان دارد . به توجيهات مختلف سعي مي شود آن را موجه جلوه دهند. از آن جا که اعلام حرمت شراب به صراحت و يک باره، به احتمال قريب به يقين با انکار عمومي مواجه مي شد و از نظر مباحث روانشناختي و تربيتي در اين گونه موارد بايد با ملايمت و مدار برخورد کرد، قرآن اعلام تدريجي حرمت آن را پيش گرفت و در چهار مرحله آن را بيان نمود.

در مرحله اول، فرمود:

«و من ثمرات النخيل و الاعناب تتخذون منه سکرا و رزقا حسنا؛ (2) و ميوه هاي درخت خرما و انگور، از نعمت هايي است که از آن شراب و رزق پاکيزه مي گيريد». در اين آيه، از شراب در مقابل رزق نيکو نام برد تا از نيکو نبودن آن به طور غير مستقيم ياد کند.

در مرحله دوم، به صراحت از نماز خواندن در حال مستي نهي کرد: «لا تقربوا الصلوة و انتم سکاري؛ (3) با حال مستي، به نماز نزديک مشويد».

در مرحله بعد، يادآوري کرد که گرچه شراب منافعي دارد و از خريد و فروش و تجارت آن به منفعت مالي مي رسند و يا با خوردن آن از ترس و اضطراب و اندوه نجات يافته و شادابي به دست مي آورند، (4) ولي اين منافع در قبال گناهي و آثار سويي که در آن است، قابل اعتنا نيست:

«و يسالونک عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم کبير و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛ (5)

از تو در باره خمر و قمار مي پرسند. بگو: در آن دو، گناه بزرگ است و منفعت هايي (دارند) و گناهش بيش از منافع آن است».

با وجود اين آيات که حرمت را مي رساند، بعضي باز هم از نوشيدن شراب دست بردار نبودند تا اين که خداوند به شديدترين وجه و با چندين تأکيد، حرمت آن را اعلام کرد و فرمود:

«يا ايها الذين آمنوا انما الخمر و الميسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون انما يريد الشيطان ان يوقع بينکم العداوة و البغضاء في الخمر و الميسر و يصدکم عن ذکر الله و عن الصلوة فهل انتم منتهون؛ (6) اي کساني که ايمان آورده ايد، شراب و قمار و انصاب و ازلام فقط پليدي و از عمل شيطان است. زنهار که از آن اجتناب کنيد. اميد که رستگار شويد. تنها هدف شيطان اين است که با شراب و قمار، بين شما کينه و دشمني بيندازد و شما را از راه خدا و نماز بازدارد. آيا از آن ها دست بردار مي شويد؟»

در هيچ موردي قرآن با اين تأکيد و تصريح و شدت، حرمتي را اعلام نکرده است. قرآن شراب را پليدي و عمل شيطان خوانده است.

در روايات نيز بر پليدي شراب تأکيد فراوان شده و شراب، کليد تمام معصيت ها و منشأ و مادر تمام گناهان معرفي گرديده است.

رسول خدا (ص) در مورد شراب ده نفر را لعن کرد:

  • کسي که درخت خرما يا انگور را براي توليد شراب مي کارد؛
  • آن که باغباني آن ها را مي کند (با اين که مي داند براي چه کاشته شده اند)؛
  • آن که عصاره انگور يا خرما را براي تهيه شراب مي گيرد؛
  • آن که شراب مي نوشد؛
  • آن که ساقي مي شود؛
  • آن که بار شراب حمل مي کند؛
  • آن که تجارت شراب مي کند؛
  • آن که شراب مي فروشد؛
  • آن که مي خرد و آن که قيمت و پول شراب را مي خورد. (7)

اما در باره فلسفه حرمت شراب در ابتدا بايد گفت:

احکامى که از طرف خداوند براى بشر تعيين شده و پيامبر مأمور ابلاغ آن شده، براى سعادت و خوشبختى انسان وضع شده ؛ مسلمان چون معتقد به خدا است. اطمينان دارد که احکام و دستورهاى الهى داراى منافع و مصلحت هايى است که خداوند از آن آگاهى داشته و براى ابلاغ آن به انسان‏ها توسط پيامبر وحى کرده است، اگر چه ما از حکمت و فلسفه احکام يا برخى از حکمت‏هاى آن آگاهى نداشته باشيم، اما چون معتقديم که آن را جهت خير و صلاح و رستگارى انسان‏ها وضع کرده، به آن پايبند بوده و عمل مى‏کنيم، همانند اطاعت از نسخه‏هاى پزشکى که با اطمينان از تخصص پزشک در رشته خود، داروهاى تجويزى را عمل مى‏کنيم، اگر چه از کيفيت داروها و چگونگى تأثير آن اطلاع چندانى نداريم.

پيامبران و امامان معصوم (ع) طبيبان دردهاى انسان هستند. مى‏دانند چه چيزهايى براى سلامت فکري بشر مفيد و چه چيزهايى مضر است. در آيات به طور آشکار شراب پليد و زشت اعلام شده و انسان‏ها را از مصرف آن بازداشته، خداوند در قرآن فرمود:

"انما الخمر و الميسر... رجسٌ مِن عمل الشيطان فاجتنبوه؛(8) شراب و قمار و... پليد و عمل شيطانى است، از آن اجتناب کنيد".

سپس خداوند در سبب حرمت مى‏فرمايد: انّما يريد الشيطان أن يوقع بينکم العداوة و البغضاءَ فى الخمر والميسر؛(9) شيطان مى‏خواهد با شراب و قمار بين شما دشمنى و کينه ايجاد کند.

در اين آيات، نوشيدن شراب عمل شيطانى و پليد دانسته شده که آثار روحى و روانى نامطلوب در انسان بر جاى مى‏گذارد که از جمله آن‏ها کينه و دشمنى است.

در آيه ديگر خداوند مى‏فرمايد: "از تو در مورد شراب و قمار مى‏پرسند، بگو در آن دو گناهى بزرگ است."(10)

در روايات حرمت شراب به صورت مفصل و با ذکر آثار نامطلوب آن بيان شده است. از مولاى متقيان سؤال شد: آيا فرمودي که شراب از دزدى و زنا بدتر است، فرمود: "بلى، زنا کننده شايد گناه ديگرى نکند، ولى شرابخوار چون شراب بخورد، زنا مى‏کند، آدم مى‏کشد، نماز را ترک مى‏کند."(11)

از امام باقر سؤال شد که بزرگ‏ترين گناه کبيره کدام است؟ فرمود: "شرابخواري، خداوند به چيزى چون ميخوارى نافرمانى نشده! ممکن است شخص نماز واجب خود را ترک کند و با مادر و دختر و خواهر خود زنا کند، در حالى که مست و لايعقل باشد."(12)

امام رضا فرمود: خدا شراب را بدان جهت حرام کرد که مايه فساد و بازداشتن عقل از درک حقايق و از بين بردن شرم و حيا است.(13)

علاوه بر آيات و روايات امروزه از نظر علمى نيز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسيده است. در تبين اين مسئله با اشاره به سخنان صاحب نظران گفته شده : دانشمندان به اين واقعيت اعتراف داشته‏اند که از جمله آثار زيان بخش شراب، پيامد سويى است که روى مغز و عقل مى‏گذارد و آن را از کار مى‏اندازد. روشن است که با از بين رفتن عقل، پرده شرم و حيا دريده مى‏شود. در نتيجه ميدان به دست غرايز حيوانى مى‏افتد . انسان به صورت حيوانى وحشى و لجام گسيخته درمى‏آيد. نوشابه‏هاى الکلى پس از استفاده سريعاً جذب خون مى‏‌شود . خون در مسير خود مغز را بى نصيب نمى‏گذارد، در نتيجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى‏رود . خويشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حيا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏‌رود.

الکل عالى‏ترين اعمال مغزى را فلج مى‏کند.ملاک امتياز آدمي بر ساير جانداران عقل او است . به خاطر عقل است که انسان علم و دانش مي اندوزد. همه ترقيات و پيشرفت هاي جوامع بشري ثمرة دانش بشري است. شراب، عقل را اگر چه به صورت محدود و موقت زايل مي کند.

براي آشنايي بيش تر با زيان هاي شراب، قسمتي از نظريات دانشمندان روان شناس و پزشکان را در مورد زيان هاي شراب مي آوريم:

اثر الکل در عمر:

دانشمندان مشهور غربي معتقدند که هر گاه از جوانان 21 تا 23 ساله معتاد به مشروبات الکلي 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان هاي غير معتاد ده نفر هم تلف نمي شوند. دانشمند ديگري ثابت کرده است که جوان هاي 20 ساله که انتظار مي رود پنجاه سال عمر کنند، در اثر نوشيدن الکل بيش تر از 35 سال عمر نمي کنند.

زيان هاي اجتماعي الکل:

طبق آماري که پزشک قانوني شهر "ليون" در 1961 تهيه نموده، جرائم اجتماعي الکليست ها از اين قرار است: مرتکبان قتل هاي عمومي 50 درصد، ضرب و جرح 8/77 درصد، سرقت 5/88 درصد، جرائم جنسي، 8/88 درصد. اين آمار نشان مي دهد که بيش تر جنايات و جرائم بزرگ در حال مستي روي مي دهد.(14)

آنچه در آمارها آمده ،تنها گوشه اي از آثار و مضرات شراب، آن هم از نظر جسماني و مادي است امّا آثار مخرب اجتماعي و روحي و معنوي آن بسيار بزرگ تر است . آنچه فعلاً مشهود است که پيروان اديان آسماني مانند مسيحي ها شراب مي نوشند،دليل نمي شود بر اين که حضرت مسيح(ع) آن را حلال شمرده باشد، بلکه به جهت تحريف در آموزه هاي ديني اين امر صورت مي گيرد.

پي نوشت ها:

1. توحيد، شيخ صدوق، جامعه مدرسين، قم، 1398 ق، باب 54 البداء، ص 334.
2. نحل (16) آيه 67.
3. نساء (4) آيه 42.
4.سيد محمد حسين طبا طبايي، الميزان،ج 2، ص 294،نشر جامعه مدرسين، قم، 1374ه.ش با ترجمه،موسوي همداني.
5. بقره (2) آيه 219.
6. مائده (5) آيه 91.
7. الميزان، ، ج 2، ص 298 - 299. نشر پيشين
8. مائده، آيه 190.
9. همان، آيه 291.
10. بقره ، آيه 219.
11. شهيد عبدالحسين دستغيب، گناهان کبيره، ج 1، ص 234،نشر جامعه مدرسين، قم. 1376 ش.
12. همان، ص 233.
13. سيد هاشم رسولى محلاتى، کيفر گناه، ص 78،نشر کتابخانه صدر ، تهران، بي تا.
14. همان، ص 80،

منبع: مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط بهزادزیدی فر9311455037از دانشگاه بنیان در تاریخ 1394/04/06 و 12:02 دقیقه ارسال شده است

مطلب عالی بود ولی من نسبت به عرق و مشروب به خود ودیگران این است که هیچ وقت حتی برای یک بار هم به دنبال ان نروید خوهشمندم چون از نظر اسلام حرام است با تشکر مطلب عالی بود

این نظر توسط masoud zarean در تاریخ 1394/04/02 و 13:49 دقیقه ارسال شده است

سلام.مدتی بودشخصی ازمن ایاتی که درقران شرابراحرام دانسته رامیخواست حالامن
میتوانم این ایات رابرای اوبخوانم شاید ازاین کار دست بکشد.ولی بنظرم کسیکه به این کار واین راه بیفتد به ندرت پیش میاد که دست از ایکار بکشد ،پس بنظرم پیشگیری بهترازدرمان است.
مسعود زارعان .930038360 لنجان

این نظر توسط یونس همتی شماره دانشجویی930072721 در تاریخ 1394/03/28 و 19:16 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت استاد گرامی متن زیبا و اموزنده ای بود و استفاده های خوبی میتوان از مطالب فوق کرد.

این نظر توسط حسن ملکزاده در تاریخ 1394/03/28 و 17:12 دقیقه ارسال شده است

با سلام . خسته نباشی .
مقاله ی مفیدی در مورد شراب ذکر کردین. همانطور ک اشاره کردین شراب مایعی است ک موجب شادی و از خود بی خود شدن فرد می شود و شادی بیش از حد موجب گناه و خوشحالی شیطان و غافل شدن از یاد خدا خواهد شد.

این نظر توسط سیامک جمالپور در تاریخ 1394/03/26 و 20:47 دقیقه ارسال شده است

با سلام. بنا به گفته قران کریم \"شراب دارای منافعی و مضراتی است و مضرات آن بیشتر است و اگر نخورید بهتر است\"
بنابراین زیان های شراب بیشتر از منافع آن است و اثرات زیان باری بر زندگی اجتماعی انسان میگذارد.
انسان در حالت مستی از خود بیخود میشود و بنا به گفته قران کریم هر چیزی که انسان را از حالت عادی خود خارج کند \"حرام\" است.
زیرا انسان در حالت مستی اختیار خود را ندارد و ممکن است دست به کارهایی بزند که در حالت عادی حاضر به انجام چنین کاری نباشد وبعد از مستی از کار خود پشیمان شود. . .
وسلام علیکم و رحمته الله برکاته

این نظر توسط غلامرضا رضایی جوچی در تاریخ 1394/03/26 و 0:35 دقیقه ارسال شده است

باسلام.
واقعا برای من سوال بود که چرا دین اسلام مشروب رو حرام کرده.. و ادیان دیگه حلال بوده.. ولی با این مقاله فهمیدم که این قضیه مختص اسلام نیست و در همه ادیان مطرح شده... و دوم اینکه همه کسایی که توی تولید و توزیع و مصرف نقش دارن واقعا از نظر پیامبر و اسلام منفور هستن.
ممنون از متن خوبتون... غلامرضا رضایی 900613786 دانشگاه لنجان

این نظر توسط abofazl jafari در تاریخ 1394/03/02 و 21:10 دقیقه ارسال شده است

با سلام و درود فراوان متشکرم استاد متن جالب وقاتع کننده ای بود
ابوالفضل جعفری بنیان/9211422007

این نظر توسط صادق معنوی در تاریخ 1394/02/27 و 12:32 دقیقه ارسال شده است

با تشکر از شما استاد گرامی
من واقعا تا الان به این کاملی دلایل روشن قران و اهل بیت را مطالعه نکرده و اطلاعات دقیقی نداشتم عالی بود.
صادق معنوی دانشجوی بنیان کلاس y3

این نظر توسط نعیم یعقوبی در تاریخ 1394/02/21 و 23:26 دقیقه ارسال شده است

به نام آن که کلمات زیبا را در جمله های زشت معنا کرد.
با سلام.
متن بالا بسیار زیبا و با مفهوم بود و جای را برای تردید در امراض آن از نظر خداوند و عقل ادمی باقی نمیگذارد.
نظر من درمورد دلایل عقلی و فطری این گناه بس که پیامبر درونمان را مست از شراب های هوس های حیوانی میکند.و اورا به طاعت خود وا میدارد.
اما جالبی این مطلب به دین است که چرا اسلام در چند مرحله سعی در حذف این گناه کرده؟
به نظر من در پیشرفت این ماده است و اعتدال قران.
با تشکر.
نعیم یعقوبی/9311424027/بنیان شاهین شهر

این نظر توسط سهیل خادم یگانه در تاریخ 1394/02/16 و 19:49 دقیقه ارسال شده است

نتنها شراب بلکه کل مشروبات الکلی ضرر زیانهای زیادی داره و سلامت ادمو بخطر میندازه که حتی از نظر علمی به تمام دنیا اثبات شده


کد امنیتی رفرش
1 2 صفحه بعد
اطلاعات کاربری