loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 981 یکشنبه 1393/09/16 نظرات (1)

 بحث اخلاقی

بهترین ثمره کثرت یاد خدا


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: ‏ مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ‏ أَحَبَّهُ‏ اللَّه‏.[1]

کسی که خداوند را بسیار یاد کند، خدا او را دوست می‌دارد.

این روایت را مرحوم کلینی – رضوان الله علیه - به سند صحیح از پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده که حتّی اگر سند آن هم درست نبود، چون مضمون آن، هماهنگ با قرآن است قابل قبول بود.

این روایت در واقع ریشه در آیه 31 سوره مبارکه‌ آل عمران دارد:
قُلْ إِنْ‏ كُنْتُمْ‏ تُحِبُّونَ‏ اللَّهَ‏ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ= بگو: «اگر خدا را دوست مى‏داريد، از من پيروى كنيد! تا خدا (نيز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.»

چند نکته در این رابطه قابل توجه است:

نکته اوّل: نشانه صحّت ادعای دوستی خدا، پیروی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است. کسی که مدعی باشد من خدا را دوست دارم ولی از اوامر و نواهی پیامبر اطاعت نکند، دروغ می‌گوید. اطاعت از رسول خدا، علامت محبت به خدا است.
نکته دوم: پیروی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سبب می‌شود که انسان محبوب خدا شود و خدا به انسان، محبت پیدا کند بنابراین پیروی از پیامبر از یک سو، نشانه محبت انسان به خدا و از سوی دیگر نشانه محبت خدا به انسان است.
ارتباط این آیه با حدیثی که در طلیعه این نوشتار آمده روشن است، چون گفتیم حقیقت ذکر، عبارت است از اطاعت و ترک معصیت. یعنی اگر کسی ذاکر حقیقی خدا باشد، پیرو پیامبر خدا است، پیام‌های پیامبر خدا را در زندگی خودش پیاده می‌کند، از خدا اطاعت می‌کند و معصیت او را ترک می‌کند.

کثرت ذکر یعنی کثرت اطاعت. هر چه انسان بیشتر مطیع اوامر الهی که توسط پیامبر ابلاغ می‌شود باشد، خداوند نسبت به او محبت بیشتری پیدا می‌کند. کثرت یاد خدا، هم نشانه محبت بیشتر انسان به خداست، و هم زمینه‌ساز محبت بیشتر حضرت حق به انسان است.

خداوند توفیق ذکر دائم به همه ما عنایت بفرماید.

تقریر درس خارج آیة الله ری‌شهری 92/12/04

 


پانوشت:

[1] الكافي (ط - دارالحديث)، کلینی،ج‏4،ص368

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط آرش خدابخشی در تاریخ 1394/02/20 و 19:36 دقیقه ارسال شده است

سپاس خداوندی را که طبیب نفوس و زنده کننده جان‏ها، و دانای رازهای درونی دل‏ها و شفا بخش آنها است خداوندی که بندگان پاک و مخلص خویش را به راه راست، هدایت و راهنمایی فرمود.
و صلوات و سلام بر صراط استوار و تجلی گاه کامل خداوند، یعنی محمد (ص) مؤید به قرآن که وی را برای شفای دردها و بیماری‏های انسان‏ها در طول زمان طبیبی دوم قرار داده است و همچنین تا شب و روز باقی‏اند بر خاندان پاک و فرزندان وی که ستارگان تابناک آسمان امامت، و معصوم از هر کژی و ناراستی‏اند و همه طبیبان ارواح انسان‏ها و داعیان خلق به سوی دارالسلام می‏باشد، درود باد.
کتابی که در دسترس شما قرار می‏گیرد، جلد، دوم جامع آیات و احادیث موضوعی نماز است که حاصل سعی مستمر این بنده می‏باشد شیوه این کتاب مثل جلد اول است و جلد اول شامل چهارده فصل و جلد دوم شامل بیست و یک فصل است امکان دارد در جلد اول و دوم احادیثی تکراری باشد، و آن هم به خاطر تکمیل شدن فصل‏ها می‏باشد.
از خداوندی که همه امور به دست نیرومند اوست، عاجزانه خواستارم که توفیق اتمام سایر مجلدات را به این بنده ناچیز ارزانی فرماید.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری